17-06-10

Woordje vooraf


project 2010 sm
Oktober 2009, Hilde komt thuis van ’t school  met een spetterend voorstel om, op vraag van verschillende van haar leerlingen van het

KA Zaventem, in juli 2010 een Oeganda reis te maken met vrijwilligers.  Hilde en ik hebben besloten om van het “juli 2010-team” onze laatste begeleidde reis te maken.  Dit wil natuurlijk niet zeggen dat wij stoppen met naar Oeganda te gaan of met de vzw Kids for Uganda, we doen gewoon in rechte lijn verder! 

Voor de reis van juli 2010 wilden we één van onze nog zovele dromen realiseren.   Reeds jaren houden we ons hart vast als we onze kinderen in het internaat en in de avondklassen zien werken  tussen de olielampen.  Tijdens één van mijn nachtmerries (heb ik ooit wel eens….),  gebeurde wel eens een ramp met deze olielampen.  Dit hoeft geen gedetailleerd verslag van mijn nachtmerrie om te begrijpen wat voor een catastrofe dit als gevolg had. ‘To the point’.  We hebben het ambitieuze plan opgenomen om te starten met het plaatsen van zonnepanelen en verlichting in onze school. 

Deze doelstellingen waren snel gesteld, maar de uitwerking, de aankoop en het vervoer was een hobbelweg waar je geen hoge snelheden kon halen.

Kostenplaatje werd geraamd op 4000 à 5000euro.  Dit budget moest het team dat in juli 2010 vertrekt zien bij elkaar te brengen.  Hiervoor organiseerden zij : een paaseitjes verkoop , een sponsoring van de bierloop van Olen en een AfricanNight.  (foto’s bierloop  /  filmpje bierloop)

Ik kan je fier melden dat we erin geslaagd zijn om alles bij elkaar te krijgen om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren.  Een beetje (veel) lobbywerk bracht ons tot volgend resultaat.

Vanaf dag één biedt zich een pakjesdienst aan om voor ons het vervoer te organiseren.  Op dat ogenblik hadden we noch zonnepanelen noch verlichting, maar wel al het vervoer….. .   In Tremelo stapte ik binnen bij Planet-Eco die gespecialiseerd is in het opwekken van energie door middel van alternatieve energiebronnen;  voor ons dus de geschikte mensen om alles te weten te komen over zonne-energie.     Ze hielpen ons met het maken van de juiste keuze van systeem, deden ons ook een schitterend prijsvoorstel met daarbovenop nog een schitterende sponsoring.  Wat ook niet onbelangrijk is, ze geven een halve dag scholing.  Ja, je leest dit goed, wij zullen deze systemen eigenhandig plaatsen…….

Wat in het begin leek op een detail, werd tot anderhalve maand voor ons vertrek een mogelijk struikelblok.  De verlichting leek niet zo evident te zijn.   We verliezen ontzettend veel tijd door welwillende (dacht ik) grote handelaars, die ons aan het lijntje houden omdat ze ons zogezegd zullen helpen.   Maar niets is minder waar.

Aangezien we de opgewekte elektriciteit gaan opslaan in 12V accu’s, moeten we gepaste lampen hebben  die op gelijkstroom en op 12V werken.   We zijn lang blijven hangen bij het idee om LED-verlichting te plaatsen (omdat ze zo goed als niets verbruiken),  maar deze zijn blijkbaar zeer gevoelig voor spanningsschommelingen dus werd het idee afgevoerd.

De ingenieur/technieker van Planet-Eco boog zich over ons lichtprobleem en bracht ons bij de spaarlamp die ons de beste oplossing zou bieden.  We moeten hier dan wel inboeten aan lichtpunten maar we zijn dan wel zeker om licht te hebben.

Van het kostenplaatje van de verlichting, kabels, schakelaars en alles wat er nog komt bij kijken waren we even geschrokken.

Gelukkig hadden we in ons midden iemand die goed geplaatst is bij Brico en onze bedoelingen op tafel heeft kunnen leggen en verdedigen bij de grote bazen van Brico.   Een volledige presentatie van ons project heeft de algemene directie van Brico kunnen overtuigen om al wat verlichting, kabels, schakelaars, ed. te sponsoren.

Als dat niet schoon is, de puzzel die volledig in elkaar valt op 3 weken voor ons vertrek.

Nu moeten wij nog juist zorgen dat de lamp zal branden in Nkozi.

Naar jaarlijkse traditie trekken we in Oeganda ook de bush in, om kleding uit te delen aan de armsten.  Enkele verantwoordelijken van het vliegend personeel van BrusselsAirlines,  stelden voor om reeds sportzakken met hulpgoederen te laten overbrengen naar Oeganda.  Met als resultaat dat er nu reeds een 40 à 50tal sportzakken vervoerd zijn.

Op 3 weken voor ons vertrek krijgen we een weinig positief nieuws van de pakjesdienst.  Deze kan niets beloven maar doet zijn best……. We moeten hier snel actie nemen.  Omdat we met deze onzekerheid niet kunnen leven gaan we aankloppen bij BrusselsAirlines.  We krijgen 500kg extra bagage die we mogen meenemen de dag van ons vertrek en besluiten om onze zonnepanelen, lampen en alle gereedschappen in onze bagage te stoppen.  Hopelijk geraken we door de Oegandeese douane zonder problemen (dit lees je wel later, of we erin geslaagd zijn).

De commentaren zijn gesloten.